Bouwen in tyfoongebied Filipijnen

Reeds enkele jaren reizen een paar leden van RC-Zevenbergen eo naar het eiland Negros op de Filipijnen. Niet voor vakantie, maar om veilig onderdak te bouwen voor allerarmste mensen die getroffen zijn door extreem natuurgeweld van een tsunami en tyfoons. Rotary ondersteunt naast dit ver-wegproject ook vele dichtbij projecten voor jeugd, ouderen en speciale doelgroepen.

Inmiddels staan er 7 tyfoon bestendige duplex-woningen die uit de opbrengst van het ondernemersgala Moerdijk zijn gefinancierd. Dus 14 straatarme gezinnen, van circa 10 personen, hebben hun schamele hutje van takken en dekzeil inmiddels kunnen verruilen voor een veilig onderkomen met sanitaire voorzieningen en stroom en hebben zo weer enig perspectief. Zo’n 140 allerarmste Filipino’s die dankzij ondernemingen in de gemeente Moerdijk weer een beetje licht aan het eind van de tunnel kunnen zien.

Eén duplex woning kost € 7.500, biedt onderdak aan 2 gezinnen, ongeveer 20 personen. De woningen zijn tyfoonbestendig. De onderste 1,5 meter en de interne scheidingswand zijn van gewapend beton. De overige wanden en dak bestaan uit een stalen frame met plaatmateriaal. Ieder huis beschikt over een sanitaire ruimte, een septic tank, een spoelbak en een vide (op zo’n 3 meter hoogte waar men slaapt).

Omdat wij geen ervaring met buitenlandse bouwprojecten hadden zijn wij in contact gekomen met de Red Horse Company uit Raalte e.o. Zij zijn sinds 2013 actief in dit gebied en hebben op Negros al 15 duplex woningen gebouwd. Wij trekken nu al een paar jaar samen op.
Wij bepalen niet wie daar komt te wonen. Hiervoor is een lokale stichting verantwoordelijk. Omdat hier niet alleen hulp voor noodsituaties wordt geboden maar gelijktijdig ook aan community building wordt gedaan moet hier uiterst zorgvuldig mee worden omgegaan. De meest onveilige en schrijnende gevallen worden eerst geselecteerd. Hierna dienen de potentiele nieuwe bewoners ook aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zij mogen zich niet schuldig maken aan drankmisbruik, gokken of geweld. En zij moeten 400 uur werkzaamheden verrichten voor de community. Voor aanvang van de bouwwerkzaamheden brengen wij nog een bezoek aan de nieuwe bewoners in hun huidige hutten- kamp in de mangrove. Een extra ingebouwde preventieve check tegen willekeur en vriendjespolitiek.

Een lokale aannemer is gecontracteerd voor ondersteuning bij de werkzaamheden. Bouwmaterialen worden ter plaatse aangeschaft. Kortom het in Nederland ingezamelde geld wordt ter plaatse uitgegeven en uitgaven gecontroleerd. Er blijft geen euro ergens aan de strijkstok hangen.
Rotary Zevenbergen heeft zich in ieder geval voor 5 jaar verbonden aan dit project. Vandaar dat de netto opbrengst van het ondernemersgala Moerdijk bestemd is voor dit project.

Onze bezoekende leden hebben een lokale Rotaryclub, RC-Sagay, bezocht in de hoop dat er middels samenwerking een Rotary-matching-grant kan worden verkregen.

Op ons verlanglijstje staan behalve woningen ook nog een medische post, waar primaire huisarts- en tandzorg geboden kan worden.